Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2022

Το επιθυμητό πακέτο εκπαιδευτικού τουρισμού: Η περίπτωση της Ελλάδας# EduTourism

 

Έρευνα πεδίου διεξήχθη στην Ελλάδα σε 1066 νέους 16- 25 ετών και σε 826 επαγγελματίες τουρισμού και εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης EduTourism.  Στόχο της έρευνας πεδίου αποτέλεσε η αποτύπωση των απόψεων των ομάδων στόχου για θέματα εκπαιδευτικού τουρισμού, τις προοπτικές αυτού, τις ενέργειες που πρέπει να υλοποιηθούν για την ενίσχυση του και τα εκτιμώμενα χαρακτηριστικά των σχετικών προτάσεων. Διερευνήθηκαν οι τουριστικές συνήθειες και επιθυμίες των συμμετεχόντων, σε συνδυασμό με πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Στο 1ος σκέλος των ερευνών διερευνήθηκαν οι απόψεις των συμμετεχόντων για τον εκπαιδευτικό τουρισμό και συναφή θέματα. Από τη μία μεριά οι νέοι διαπιστώθηκε ότι είναι εξοικειωμένοι σε μέτρια προς αρκετά καλά επίπεδα με την έννοια της συγκεκριμένης μορφής θεματικού τουρισμού. Στην πλειοψηφία τους έχουν συμμετάσχει σε σχετικές δραστηριότητες, μέσω σχολικών εκδρομών εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Οι λόγοι συμμετοχής τους είναι σχεδόν ισόποσα μοιρασμένοι, άλλοι επειδή θέλουν να επισκέπτονται νέα μέρη και άλλοι λόγω των σπουδών τους και απαντούν πως είναι αρκετά ικανοποιημένοι από τις δράσεις. Διατείνονται δε στο μεγαλύτερο ποσοστό ότι επιθυμούν μελλοντικά να λάβουν συμμετοχή σε σχετικές δράσεις. Ο πληθυσμός της 1ης έρευνας έγινε φανερό ότι κατά κύριο λόγο ταξιδεύει με παρέα μέσω ταξιδιωτικού πρακτορείου.

Από την άλλη μεριά ο πληθυσμός που συμμετείχε στην 2η έρευνα εργάζεται τόσο στον κλάδο της εκπαίδευσης όσο και στον κλάδο του τουρισμού. Οι περισσότεροι δεν έχουν οργανώσει ή λάβει μέρος σε δράσεις εκπαιδευτικού τουρισμού. Όσοι συμμετείχαν σε σχετικές δράσεις έμειναν κατά κύριο αρκετά ικανοποιημένοι.

Στο 2ο μέρος της έρευνας εξετάστηκαν οι τουριστικές συνήθειες των συμμετεχόντων. Οι περισσότεροι νέοι αφενός, ταξιδεύουν με παρέα επιλέγοντας προορισμούς με γνώμονα τη φυσική ομορφιά, τη δυνατότητα ψυχαγωγίας και τα αξιοθέατα ιστορικού/αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, με στόχο την προσωπική τους ανάπτυξη. Θεωρούν ακόμα ελκυστικές τις περιοχές σε μεγάλο ποσοστό, που συνδυάζουν φυσική ομορφιά, ιστορία και πολιτισμό και στοιχεία παράδοσης.

Οι εκπαιδευτικοί από τους συμμετέχοντες της 2ης έρευνας αφετέρου, θεωρούν σε ποσοστό 80% ότι τα πακέτα εκπαιδευτικού τουρισμού χρειάζεται να περιλαμβάνουν στοιχεία τυπικής και άτυπης/μη τυπικής εκπαίδευσης, καθώς. Από τη σκοπιά των επαγγελματιών τουρισμού πιστεύουν σε ποσοστό 79% ότι ο εκπαιδευτικός τουρισμός αποτελεί πηγή εσόδων για τις επιχειρήσεις.

Στο 3ο σκέλος της έρευνας διερευνήθηκαν οι επιθυμίες και οι προτάσεις των συμμετεχόντων αναφορικά με την ανάδειξη του εκπαιδευτικού τουρισμού στην Κρήτη. Αναγνωρίζουν βέβαια πως η Κρήτη σε μεγάλο βαθμό μπορεί να αναδειχθεί μέσα από την ιστορία/αρχαιολογία, το φυσικό περιβάλλον, την παράδοση και τη γαστρονομία της.  Η πλειοψηφία των νέων θεωρούν πως το κόστος, η προσβασιμότητα, το θεματικό αντικείμενο και η δυνατότητα απόκτησης πιστοποιητικού αποτελούν χαρακτηριστικά που θα προσελκύσουν περισσότερους συμμετέχοντες σε δραστηριότητες εκπαιδευτικού τουρισμού. Παράλληλα οι περισσότεροι επιθυμούν να συνοδεύεται από ξενάγηση και ψηφιακές εφαρμογές.

Ο πληθυσμός της 2ης έρευνας πεδίου σε μεγάλο ποσοστό πιστεύει ότι ένα πακέτο εκπαιδευτικού τουρισμού μπορεί να συμβάλλει στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας και να αποτελέσει μια βιώσιμη πρόταση εκπαιδευτικού τουρισμού . Θεωρούν δε ότι η Κρήτη χαρακτηρίζεται για την γαστρονομία, την ιστορία/αρχαιολογία και την παράδοση της. Οι συμμετέχοντες και από τις δύο έρευνες πεδίου συμφωνούν ότι το νησί έχει αξιοποιηθεί μέτρια προς αρκετά όσον αφορά σε δραστηριότητες εκπαιδευτικού τουρισμού. Τα στοιχεία που καταδεικνύουν ως εμπόδια στην ανάπτυξη του είναι η έλλειψη γνώσεων, έλλειψη πόρων καθώς και η δυσκολία στην οργάνωση τέτοιων δραστηριοτήτων.

 Όσον αφορά στην ελκυστικότητα του προϊόντος εκπαιδευτικού τουρισμού πιστεύουν ότι το κόστος, η προσβασιμότητα και το θεματικό αντικείμενο καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την επιλογή του από τους πιθανούς συμμετέχοντες. Παράλληλα θεωρούν ότι ένα τέτοιο προϊόν χρειάζεται να περιλαμβάνει τοποθεσίες περιβαλλοντολογικού ενδιαφέροντος, αρχαιολογικού χώρος, στοιχεία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, φεστιβάλ και μουσεία σε μεγαλύτερο βαθμό.

Τέλος οι συμμετέχοντες και από τις δύο έρευνες πεδίου ανταποκρίνονται θετικά για μελλοντική εμπλοκή τους σε δραστηριότητες εκπαιδευτικού τουρισμού. Επομένως εσείς τι χαρακτηριστικά πιστεύετε ότι χρειάζεται να διαθέτει ένα πακέτο εκπαιδευτικού τουρισμού στην Κρήτη;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Περιηγηθείτε στο Εθνικό Δασικό Πάρκο & Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης Αθαλάσσας

  Το πάρκο Αθαλάσσας βρίσκεται στα νοτιοανατολικά της Λευκωσίας με συνολική έκταση 840 εκταρίων. Έχει κηρυχθεί από το 1990 σε Εθνικό Δασικό ...